MYbusinessmedia

Door Theo Peek

MYbusinessmediaMYbusinessmedia richt zich op specifieke nichemarkten, zoals fashion, maritime en engineers. Voor dergelijke niches is een leveranciersgids erg interessant: eindgebruikers krijgen alleen maar leveranciers voor hun sector voorgeschoteld en adverteerders zijn gegarandeerd van een relevante doelgroep.

In 2010 en 2011 heb ik MYbusinessmedia bijgestaan in het ontwikkelen van leveranciersgidsen voor hun nichetitels. De gidsen zijn zoveel mogelijk generiek opgezet, wat bijvoorbeeld betekent dat er slechts één database is waarin alle bedrijfsgegevens zijn opgeslagen. Dat heeft als voordeel dat als een bedrijf dat aan meerdere nichemarkten levert, verhuist, de verhuizing slechts eenmaal verwerkt hoeft te worden. Daarnaast biedt één centrale database veel andere schaalvoordelen.

Ook het tonen op de site is zoveel mogelijk hetzelfde gehouden. Daardoor hebben we slechts eenmaal user interaction design hoeven doen en is het genereren van HTML ook steeds hetzelfde. Alleen de stylesheet verschilt per site, waardoor elke leveranciersgids wel een eigen uitstraling heeft die past bij de doelgroep.

Ik heb het concept uitgedacht en beschreven en het programma om alles te realiseren geleid, ondersteund door het projectteam en twee IT-leveranciers.