ING Internetbankieren

Door Theo Peek

Internetbankieren is bijzonder ingewikkeld:

  • De front-end communiceert veel met de back-end
  • Er zijn veel concurrent users
  • Er is veel wetgeving waaraan moet worden voldaan
  • Als er iets fout gaat, zijn de rapen gaar

InternetbankierenHet ontwikkelen of verbeteren van een internetbankieren-applicatie is daardoor per definitie complex. In een groot project (ca. 400 mensen) van de ING was ik in 2008 en 2009 verantwoordelijk voor de kwaliteit van de front-end en heb ik de ontwikkeling van requirements, use cases, user interaction design, visual design en HTML gecoördineerd. De use cases heb ik gebruikt om de user acceptance test voor te bereiden. Gedurende het gehele project heb ik alle stakeholders (productmanagers, marketingmanagers en de bouwpartij) op een lijn gekregen en gehouden. Voor een vervolgproject heb ik de projectorganisatie opgezet en -aanpak bepaald.

Het was een bijzonder leerzame ervaring om aan z’n groot project te mogen deelnemen en die ervaring neem ik nu mee als ik een (vaak kleiner) project mag doen.